Handledarutbildning

Introduktionsutbildningen (handledarutbildningen) är en del av Nollvisionen, ett trafiksäkerhetsprojekt för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. Målet med handledarutbildningen är att göra er privata övningskörning så säker som möjligt.

Under utbildningen får ni bra information om allt ifrån säkerhet till hur ni bäst lägger upp körkortsutbildningen på ett effektivt och pedagogiskt sätt. Vi går även igenom vad man kan göra som bilförare för att minska miljöpåverkan under bilkörningen.

Ni får information om de regler som gäller för övningskörning, vilka ansökningar ni måste göra och vad som krävs för att få ett körkort.

Krav på handledaren för att övningsköra privat:

Du har fyllt 24 år.

Din elev har ett giltigt körkortstillstånd.

Du och din elev har gått en introduktionsutbildning under de senaste fem åren.

Du har ett giltigt körkort från Sverige eller ett annat EES-land. Du ska ha haft behörighet för det fordonsslag som ni ska övningsköra med under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Krav på eleven för att få övningsköra privat:

En godkänd handledare

Ett körkortstillstånd

Uppfylla ålderskravet 16 år för övningskörning med personbil.

En giltig ID-handling

En giltig introduktionsutbildning, man kan gå den från att man är 15 år och 9 månader.

Hanledarutbildning