Information AM-körkort

4 timmar individuell körning

AM

Teori

8 timmar lärarledd teori via Zoom uppdelat på två tillfällen och egna studier via Teoricentralen.

Det är bra att börja studera tidigt, teoretiska kunskaper underlättar för dig på körlektionerna. Det är också bra att du hinner djupstudera innan teoriprovet, då har du större möjligheter att bli godkänd.

För att få skriva kunskapsprov (teoriprov) på Trafikverket ska du ha fyllt 15 år. Det är inget körprov för behörigheten AM.

Körning

För att få övningsköra du ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd.

Körningen är individuell med en lärare och en elev på varsin moped.  Kommunikation sker via komradio i hjälmarna. Vi tillhandahåller moped och utrustning vid samtliga körlektioner.

Vi börjar med inledande manövrering utifrån elevens förutsättningar. Behövs det mer körning än 4 timmar för att uppnå godkänt resultat, så sker detta enligt överenskommelse.

Legitimation

Innan kursen är det bra om du har en giltig legitimation. För teorilektionen går det bra att en anhörig legitimerar dig men för körning och teoriprov måste du ha egen legitimation.

Körkortstillstånd

Det är inget krav på körkortstillstånd för teorilektionerna men innan din övningskörning hos oss måste du ha ett körkortstillstånd. Det kan du ansöka om på Transportstyrelsens hemsida. Du måste även göra en synundersökning för körkortstillstånd hos en optiker. Kom ihåg att ansöka i tid, tillståndet gäller i 5år. Behöver du hjälp kan du kontakta receptionen på Lottas Trafikskola, tel.nr. 070-845 44 09.

Avbokning

Avbokning av kursen ska ske senast kl. 13:00 vardagen innan kurstillfälle, om inte debiteras du fullt pris. Vid avbokning har trafikskolan rätt att ta ut en administrationskostnad om 10 % av avgiften för kursen. Avbokning görs reception på Lottas i Trafikskolan eller via tel.nr. 070-845 44 09.